Inhoud:
Lesdoelen:
Benodigdheden:
Tijd:
Voorbereiding:
Lees deel 1 (pdf) van het Verhaal Aaltje en Bort voor. Bespreek het vervolgens na met de leerlingen.
Vraag:
Toon de foto's en prenten (pdf) van kinderen in 1910 op het digibord, voor een klein bronnenonderzoek. Teken het volgende schema na en hang het op. Vul het met elkaar in.
Schema AaltjeBort Haar Bovenlichaam Benen Voeten
Nota bene: Uit het verhaal is naar voren gekomen dat Aaltje en Bort niet rijk waren. De kleding van rijke en arme kinderen verschilde nogal, benadruk dit. (Rijke kinderen hadden mooiere kleren en droegen geen klompen.)
Schema | Aaltje | Bort |
---|---|---|
Haar | ||
Bovenlichaam | ||
Benen | ||
Voeten |
Tip: Bekiijk samen met de kinderen: Moeilijke woorden in woord en beeld (pdf)
Hang de tekeningen op en bespreek ze met de leerlingen.